Kaj nam o potrošnikih pove njihov odnos do osebnih financ?

Članek lahko preberete v 

3

 min

Osebne finance niso le številke, temveč odsev posameznika in družbe. Na osebni ravni vplivajo na finančno varnost, zmanjševanje (ali povečanje) stresa ter na samo kakovost življenja, na družbeni ravni pa na stabilnost, produktivnost in učinkovitost delovanja celotnega gospodarstva. Članek zato posvečamo osebnim financam ter vpogledu v upravljanje z osebnimi financami po svetu in v Sloveniji.

Kaj so osebne finance?

Osebne finance predstavljajo upravljanje z lastnim denarjem in premoženjem. Vključujejo vse finančne odločitve posameznika, od razpoložljivih sredstev (prihodki) in upravljanja sredstev (proračun, varčevanje, investicije) do širšega konteksta življenjskih ciljev in finančne varnosti. Na posameznikove osebne finance in njihovo upravljanje vplivajo različni notranji in zunanji dejavniki:

  • Temeljni dejavniki, ki na osebne finance posameznika vplivajo na temeljni ravni. Vključujejo splošne spretnosti in znanja, socioekonomski in geografski položaj, vrednote in prepričanja ter družinske in kulturne vplive.
  • Finančne odločitve in rezultati, ki se nanašajo na neprekinjen cikel, ki ga sestavljajo razmišljanje, nabor razpoložljivih izbir, odločitve, ukrepi ter posledični rezultati.
  • Nepričakovani dogodki, ki so lahko pozitivni (npr. povišanje plače) ali negativni (npr. popravilo avtomobila ali spletna prevara).
  • Finančno znanje in dostop do znanja opisuje posameznikovo sposobnost, da deluje v svojem lastnem, najboljšem finančnem interesu. Vključuje finančno znanje in spretnosti (oz. finančna pismenost) ter priložnost za sodelovanje (dostop in sodelovanje).

Ker posameznik težko sprejema dobre finančne odločitve brez osnovnega razumevanja finančnih konceptov, je finančna pismenost ključna pri učinkovitem upravljanju osebnih financ.

Kaj je finančna pismenost?

Finančna pismenost pomeni razumevanje različnih finančnih konceptov in sposobnost učinkovite uporabe finančnih spretnosti, ki posamezniku omogočajo sprejemanje premišljenih in odgovornih finančnih odločitev. Ključni vidiki finančne pismenosti so:

  • razumevanje osnovnih finančnih pojmov (dohodek, odhodek, obresti, inflacija, tveganje …)
  • upravljanje osebnega proračuna (spremljanje porabe, ravnovesje med prihodki in stroški),
  • varčevanje in vlaganje (ciljno varčevanje, osnovna znanja o naložbah in tveganjih),
  • odgovorno zadolževanje (razumevanje kreditov, obrestnih mer in dolgov),
  • finančno načrtovanje (kratkoročni in dolgoročni cilji, rezervni sklad, priprava na prihodnost),
  • razumevanje finančnih produktov in storitev (primerjava ponudb, pogodbeni pogoji, pravice potrošnikov),
  • odgovorno vedenje in odločanje (samozavest pri finančnih odločitvah, izogibanje prevaram, razumevanje vpliva čustev …)
  • pa tudi: sposobnost poiskati, preveriti in uporabiti ustrezne finančne informacije, finančna odpornost (ang. resilience) in digitalna finančna pismenost.

Kakšno je stanje finančne pismenosti?

OECD v poročilu o finančni pismenosti 2023 poroča, da v številnih sodelujočih državah več kot polovica odraslih (63 %) ne dosega niti minimalne ciljne ocene finančne pismenosti. Višje ocene običajno dosegajo odrasli z višjo izobrazbo, višjimi prihodki in tisti, ki so zaposleni na višjih položajih, med spoloma in različnimi starostnimi skupinami pa ne prihaja do bistvenih razlik. Kaj pa finančna pismenost Slovencev? V OECD raziskavo je bila leta 2020 vključena tudi Slovenija, ki je dosegala nadpovprečne rezultate in se pri oceni finančne pismenosti med sodelujočimi državami uvrstila kar na drugo mesto. Poleg tega je Slovenija pozitivno izstopala tudi pri finančnem vedenju (varčevanje, nadzor nad denarjem in izogibanje finančnim primanjkljajem in posledičnim dolgovom), kjer je večina sodelujočih dosegla ali presegla minimalni cilj vedenjskega vidika (povprečen rezultat je bil 48,8 %, Slovenija je dosegla 73,3 %).

V mednarodnih primerjavah sicer dosegamo visoke rezultate, a v raziskavi, ki smo jo v začetku 2025 izvedli v sodelovanju s Časnikom Finance, so Slovenci svoje finančno znanje v povprečju ocenili kot povprečno. Velika večina (77 %) jih varčuje, a v največji meri je to varčevanje za nujne primere, v gotovini ali na varčevalnem računu, manj prisotno pa je razumevanje finančnih produktov in investiranje. Večina svoje znanje o osebnih financah pridobiva iz neformalnih virov – najpogosteje od družinskih članov, prijateljev ali sodelavcev. Približno petina se dodatno opira tudi na medije in strokovne članke, najmanjši delež pa se izobražuje preko finančnih tečajev in izobraževanj. Večina meni, da bi moralo biti finančno izobraževanje vključeno v šole in tudi sicer na voljo brezplačno za mlade. Mlajše generacije izkazujejo tudi večji interes za plačljivo izobraževanje, saj se želijo bolje izobraziti in osvojiti finančno pismenost bolje od svojih staršev – ti so se učili iz lastnih izkušenj in na lastnih napakah. Zato je pri starejših generacijah interes za izobraževanje manjši – skozi njihov odnos je zaznati, da so priložnost za opismenjevanje že zamudili, zadostujejo jim brezplačni viri. Več o tem v prispevku in podkastu Finance

Razumevanje finančne pismenosti in odnosa do osebnih financ ni ključno le za podjetja v finančni dejavnosti 

Poznavanje finančne pismenosti potrošnikov in uporabnikov ter vpogled v njihov odnos do denarja, varčevanja, zadolževanja in tveganja, pomeni razumevanje:

  • kako sprejemajo svoje nakupne odločitve in kaj vpliva na njihovo nakupno vedenje,
  • katere vrednote gradijo njihovo zaupanje v blagovne znamke, storitve ali produkte,
  • kakšne so finančne zmožnosti in omejitve različnih ciljnih skupin ter njihova cenovna elastičnost do storitev in produktov.

Vpogled v finančno vedenje in odnos je eden izmed ključnih elementov razumevanja uporabnika oz. potrošnika, ter osnova za razvoj produktov in nagovarjanje ciljnih skupin. VIRI:

Dodajte se na seznam prejemnikov našega strokovnega mesečnika.

Arhea Mentor bo vsak mesec prinesel nove primere dobre prakse, nova znanja in tehnologije, ki smo jih spoznali. Lahko prelistate Arhiv zadnjih Mentorjev, če pa si želite biti med prvimi, ki bodo izvedeli za novosti, se prijavite!

Še ne prejemate Mentorja?

Arhea
Varnost in zasebnost

Naša spletna stran je skladna s 157. členom zakona ZEKom-1 in z zakonom o varstvu osebnih podatkov. Več o zakonodaji

Namen zakonodaje je zaščita osebnih podatkov, saj pri brskanju po spletu lahko pride do kršitve vaših pravic do zasebnosti.

Podrobnejše informacije o zasebnosti na spletu najdete na spletnih straneh Informacijskega pooblaščenca, kjer so pripravili odgovore na pogosta vprašanja  povezana s sledenjem uporabnikov na spletu s pomočjo piškotkov.

Lastnik in skrbnik spletne strani Arhea.si je Arhea Solutio d.o.o., Kotnikova 32, 1000 Ljubljana.

Preberite si še več o Varnosti in zasebnosti na naši strani.