Generacija Z: Kdo so in kaj pričakuje od blagovnih znamk in tržnih raziskav?

Članek lahko preberete v 

5

 min

Generacije nam omogočajo, da skozi čas raziskujemo, kako različna življenjska obdobja in zgodovinske izkušnje oblikujejo prepričanja, vrednote in navade posameznikov. S preučevanjem generacij lahko raziščemo, kako spremembe vplivajo na določeno skupino ljudi, rojenih v istem časovnem obdobju, ter kako te skupine drugače gledajo na svet kot njihovi predhodniki ali nasledniki.

V tem članku bomo podrobneje spoznali Generacijo Z – mlado generacijo, ki je že zdaj pomembna gonilna sila družbenih in ekonomskih trendov. Pogledali bomo, kdo pravzaprav spada v to generacijo, kakšne so njene ključne značilnosti, kako spreminja potrošniške navade in kakšne izzive ter priložnosti prinaša na področje tržnih raziskav.

Kdo spada v Generacijo Z?

Generacija Z (krajše Gen Z), poznana tudi kot »Zoomerji«, je druga najmlajša generacija in predstavlja največjo generacijo na svetu. Običajno vključuje posameznike, rojene med letoma 1997 in 2012, čeprav se meje generacije med različnimi viri nekoliko razlikujejo – nekateri viri vanjo uvrščajo osebe rojene med letoma 1996 in 2010 ali celo med 1995 in 2015. Če se nahajate na prehodu med generacijami, imate torej svobodo, da sami odločite, v katero generacijo spadate. 😉

V katero generacijo spadate vi?

Za začetek poglejmo, katere generacije sploh poznamo in kdo spada v posamezno generacijo. Najverjetneje ste že slišali za generacijo Milenijcev, morda pa tudi za »Boomerje«. Če so vas mlajši slučajno že poimenovali za »Boomerja«, naj vas razočaramo, da so vam to verjetno rekli v posmehu.

1928 – 1945 Generacija vojne / Tiha generacija (Silent Generation)
1946 – 1964 Baby Boom generacija (Baby Boomers)
1965 – 1980 Generacija X (Gen X)
1981 – 1996 Milenijci oz. Generacija Y (Gen Y)
1997 – 2012 Generacija Z (Gen Z)
2013 ~ 2025 Generacija Alfa

Kakšna je Generacija Z?

Pripadniki Generacije Z  so poznani tudi kot »digitalni domorodci«, saj so prva generacija, ki je odraščala v digitalnem svetu, ob uporabi pametnih telefonov, internetu in socialnih omrežij. Že od zgodnjega otroštva jim je bila ogromna količina informacij na dosegu roke. Ta stalna povezanost že od majhnega oblikuje njihove poglede in oblikuje njihovo identiteto. Generacija Z je običajno odprta, družbeno ozaveščena in izjemno raznolika, s široko paleto vrednot in prepričan. Generacija je zanimiva tudi, ker na enem koncu vključuje mladostnike, ki še vedno hodijo v šolo, na drugem koncu pa mlade odrasle, ki že vstopajo v delovno silo.

Ključne značilnosti Generacije Z vključujejo:

  • Tehnološka pismenost: Gen Z so zelo vešči v uporabi tehnologije, saj je ne vidijo le kot orodje, ampak kot sestavni del vsakdanjega življenja – uporabljajo jo za delo, izobraževanje, nakupovanje, ustvarjanje prijateljev, upravljanje s financami itd.
  • Družbena odgovornost: Gen Z je znana po svojem idealizmu in želji po pozitivnih spremembah v svetu. Pripadniki te generacije so zelo ozaveščeni o globalnih izzivih, kot so okolje, enakopravnost in duševno zdravje. Verjamejo v trajnostne prakse in socialno pravičnost ter tudi od podjetij zahtevajo družbeno odgovornost.
  • Individualnost: Gen Z pogosto zavrača tradicionalne norme in ceni osebno izražanje ter avtentičnost v vseh vidikih življenja, bodisi pri osebnih odnosih, kariernih odločitvah ali interakciji z blagovnimi znamkami.
  • Pragmatičnost: Gen Z je bolj zaskrbljena za svojo prihodnost, saj se pogosto sooča z manj optimističnimi pričakovanji. Kljub temu, da si prizadevajo za osebno in poklicno izpolnitev, se zavedajo možnosti ekonomskih težav in jih zato vključujejo v svoje dolgoročne načrte.

Kakšna je Generacija Z kot potrošnik?

Gen Z predstavlja okoli 40 % potrošnikov. So sicer mlajši, vendar že imajo ključen vpliv na tržišče. V naslednjih letih bo vedno več pripadnikov te generacije vstopalo v delovno silo, kar ne bo le povečalo njihovo kupno moč, ampak tudi oblikovalo nove trende v potrošnji. Zato je ključno, da razumemo njihove nakupne navade:

  • Bolj premišljeni nakupi: Ker so pripadniki Gen Z zelo tehnološko pismeni in so obdani z ogromno informacij, se pred nakupom radi dobro pozanimajo, kakšne so različne opcije in katera je najboljša.
  • Vloga družbenih omrežij: Za informiranje o izdelkih se pogosto obrnejo na različna družbena omrežja. Raziskave v ZDA kažejo, da so mladi v največji meri prisotni na YouTube-u, Instagramu, Tik Toku in Snapchatu, kjer tudi aktivno sodelujejo z blagovnimi znamkami, delijo svoje izkušnje in iščejo navdih za nove nakupne odločitve – omrežja tako predstavljajo prostor, kjer se srečajo informiranje, interakcija in promocija.
  • Poudarek na vrednotah: Pripadniki Gen Z cenijo in podpirajo blagovne znamke, ki se zavzemajo za trajnost in družbeno pravičnost. Od podjetij pričakujejo, da bodo svoja stališča izražala na transparenten način in da bodo v skladu s svojimi obljubami tudi delovali – brez praznih obljub ali “greenwashinga”.
  • Manj »zvesti« kupci: V primerjavi s starejšimi generacijami je Gen Z manj navezana na specifične blagovne znamke in nakupuje bolj razpršeno – glede na ponudbo, trende, trajnostno delovanje blagovne znamke itd.
  • Digitalno in fizično nakupovanje: Medtem ko Gen Z velik del nakupov opravi preko spleta, zlasti prek mobilnih naprav, cenijo tudi personalizirano izkušnjo v fizičnih trgovinah.
  • Praktičnost in inovativnost: Pri nakupu Gen Z daje prednost izdelkom, ki so funkcionalni, praktični in hkrati trajnostni. Cenijo izdelke z dolgo življenjsko dobo in inovativne funkcionalnosti, ki lahko izboljšajo njihovo vsakodnevno življenje.
  • Rajši zapravljajo za izkušnje: Gen Z se zaveda, da se njihove preference hitro spreminjajo, zato denar raje porabijo za izkušnje, ki bogatijo njihovo vsakdanje življenje, kot za luksuz.

Kaj pa Generacija Z in tržne raziskave?

Na področju tržnih raziskav je vključevanje Generacije Z hkrati priložnost in izziv. K sodelovanju jih spodbuja njihova želja po sodelovanju in vplivu. Cenijo, da njihova mnenja štejejo, in spoštujejo podjetja, ki njihovo povratno informacijo jemljejo resno. Čeprav je ta generacija pogosto skeptična do tradicionalnih raziskovalnih metod in je manj verjetno, da bodo sodelovali v klasičnih anketah ali fokusnih skupinah, jih lahko pritegnemo z bolj z ustvarjalnim pristopom in z upoštevanjem njihovih karakteristik:

  • Zaupanje in transparentnost: Pripadniki Gen Z so skeptični glede tega, ali bodo rezultati raziskave dejansko uporabljeni. Zato želijo vedeti, k čemu bodo prispevali in pričakujejo jasno komunikacijo o namenu raziskave. Pogosti so tudi pomisleki glede deljenja in varovanja osebnih podatkov.
  • Kratke in zabavne ankete: Ker imajo Gen Z zelo kratko pozornost, morajo biti raziskave kratke in zabavne, da jih pritegnejo k sodelovanju in spodbudijo, da jih dokončajo. Privlačijo jih tudi interaktivne in gamificirane izkušnje in izvirna kreativa.
  • Nagrade: Poleg denarnih nagrad, ki so običajno glavni motivator, jih pritegnejo tudi manj oprijemljive nagrade, npr. različne ugodnosti, ekskluzivne nagrade, donacije v njihovem imenu itd.
  • Pomen skupnosti: Motivirajo jih povezave in odnosi, zato iščejo pripadnost skupnosti. K raziskavam jih lahko pritegne okolje, kjer lahko delijo svoje izkušnje in komunicirajo z drugimi člani.) ***

Zaključek

Generacija Z ni generacija prihodnosti, ampak aktivno oblikuje svet okrog sebe. Njihova sposobnost razmišljanja izven ustaljenih okvirov, tehnološka pismenost in zavezanost k trajnostnim vrednotam predstavljajo temelj za številne inovacije na trgu. Pri raziskavah je ključno, da podjetja pristopijo z večjo mero kreativnosti, avtentičnosti in razumevanja njihovih potreb. Prilagoditev raziskovalnih metod je ključnega pomena – interaktivni pristopi, transparentna komunikacija in vključevanje vrednot, ki so jim blizu, so ključ za uspešno sodelovanje. Poleg tega je pomembno upoštevati tudi pomen družbenega vpliva in skupnosti.

Uspeh na področju sodelovanja z Gen Z je odvisen od pripravljenosti raziskovalcev in podjetij, da stopijo iz cone udobja in sprejmejo nove, bolj dinamične pristope.

VIRI:

Preberite tudi:

Generacija Z: Kdo so in kaj pričakuje od blagovnih znamk in tržnih raziskav?

Dodajte se na seznam prejemnikov našega strokovnega mesečnika.

Arhea Mentor bo vsak mesec prinesel nove primere dobre prakse, nova znanja in tehnologije, ki smo jih spoznali. Lahko prelistate Arhiv zadnjih Mentorjev, če pa si želite biti med prvimi, ki bodo izvedeli za novosti, se prijavite!

Še ne prejemate Mentorja?