Intervju z dr. Borisom Horvatom, direktorjem in soustanoviteljem podjetij Abelium in ACEX
1) Boris, kaj vas pritegne pri tarči oz. kaj vzbudi interes za investicijo?
To je odvisno od tega, v katero investicijo gremo. Če govorimo o start-upih ali hitrorastočih SME podjetjih, je seveda na prvem mestu potencial za rast zanimivega produkta – z vidika trga in sektorja, ki je v trendu, pa tudi founderji, ljudje. Če se z njimi vzpostavi zaupanje, potem gremo naprej, sicer nima smisla. Dodatno smo ugotovili, da imajo vse nam zanimive tarče tudi svojo konkurenčno prednost (ang. unfair advantage) v želji po rasti ‘nad podatki’. Te običajno v prvi fazi oz. kratkoročno ni še možno izkoristiti, vemo pa, da je to potencial za drugo fazo oz. dolgoročno, v katero vstopi tudi potem naša core ekspertiza. S tem si odpiramo nove priložnosti in dajemo kompleksne izzive, kar seveda pomeni, da naši vrhunski ekipi strokovnjakov nikoli ne postane dolgčas (smeh).
2) Kako dobro pa znajo tarče oceniti tržni potencial?
Tržni potencial vsi podjetniki ocenjujejo zelo zelo optimistično (smeh), kar je logično, sicer ne bi šli s svojo poslovno idejo v to zgodbo. To nam dejansko ne predstavlja problema, saj mi potem v procesu due dilligence (DD), v katerega vključimo tudi tržno analizo in preverjanje poslovnega modela, pridemo 1) najprej do pravega problema, ki ga rešujejo in 2) do prave konkurence, ki njim in nam poda bolj realno sliko trga in do kam sežejo. Preko tega procesa zmanjšamo riziko in dodano izkristaliziramo, koliko ekipa tarče dejansko razume svoj trg. Start-upi so pogosto zelo skoncentrirani na razvoj produkta, razvoj trga pa nekoliko poenostavijo, da ne rečemo zanemarijo. To je tudi pričakovano. Čeprav smo lani imeli tudi tarčo, ki je bila preveč osredotočena na trg in marketing, pa je žal pozabila na produkt. To je večji problem in nas vseeno zanimajo bolj podjetja, ki razumejo svoj produkt, so pa hkrati odprta za razvoj trga. Tukaj nastopi naša multidisciplinarna ekipa, del katere ste tudi vi v Arhei, ki jim že v procesu DD pomagate razumeti trg, konkurenco in njihovo skalabilnost.
3) V čem je torej potem vaš način izbire tarč unikaten?
Mi že v procesu DD vstopimo na način, ki je primeren za to tarčo. To pomeni, da nimamo vnaprej postavljenega lastnega modela izbire.😊 Najprej naredimo DD, vanj redno vključimo multidisciplinaren team, v različnih kombinacijah in v različnih zaporedjih – včasih se najprej poglobimo v finančne in pravne vidike, včasih najprej v trženjske (čeprav vedno izvajamo več pregledov vzporedno, da poteka hitreje). Preko takšnega procesa poteka spoznavanje ljudi in podjetja, čeprav se seveda vseskozi trudimo ostati objektivni in nevtralni. Tukaj ima Arhea velik doprinos – diagnostične delavnice so v pomoč pri spoznavanju podjetja in njihovega poslovnega modela, strateške analize pri spoznavanju trga. Tako na koncu DD ni samo odločitev, ali gremo v to ali ne, ampak smo oboji bogatejši za nova znanja in spoznanja. Tudi tarča, s katero ne nadaljujemo, dobi konkretna priporočila ali povezave za nadaljnji razvoj, ki jih seveda upošteva ali ne. To vse skupaj po mojem daje unikatost našemu ‘modelu’.
ACEX je hitro rastoče inovativno SME podjetje, ki je bilo leta 2021 nagrajeno kot najuspešnejše slovensko IKT podjetje (vir: Finance). Specializirano je za ustvarjanje napovednih modelov, algoritmov in oraclov, strokovno znanje ekipe je na področju razvoja decentraliziranih protokolov, spleta 3.0, skaliranja z avtomatizacijo, kibernetske varnosti in DevOps.